Proč firemní strategie
Firemní strategii můžeme vnímat jako dlouhodobý rámec, který definuje, jak přizpůsobit omezené zdroje organizace potřebám a požadavkům, které vyplývají z prostředí (interního a externího), odvětví a trhů a jsou reprezentovány řadou zainteresovaných stran.
Bohužel řada firem podceňuje tuto oblast a spoléhá na vlastní intuici a přirozený vývoj. Někde je důvodem podcenění nedostatek času či zdrojů k realizaci. U nadnárodních firem pak lokální závody často spoléhají na centrálně definované strategie. Přitom zapomínají, že v dané lokalitě, může být řada důležitých faktorů zcela odlišná od prostředí, ve kterém se nachází mateřská firma.
Nové normy ISO 9001, 14001 a 45001 schválně zavádějí pojem kontext organizace, který je nyní jedním ze základních požadavků. Normy ISO chtějí donutit firmy, aby se zamyslely nad všemi důležitými aspekty a těmi se pak řídily. V podstatě se jedná o tvorbu firemní strategie, protože pokud se vše uchopí správně, získáte většinu podkladů, které k definici firemní strategie potřebujete.
Odborné studie dokazují, že firmy s jasnou strategií
- mají lepší výkon
- rychleji rostou
- mají lepší finanční výsledky
A proč dosahují těchto lepších výsledků?
- Protože mají rozmyšleno, co a jak chtějí v delším časovém horizontu dělat, jejich záměr je promyšlenější, realističtější, postavený na jasně vymezené a systematicky budované konkurenční výhodě.
- Protože méně inklinují k rozmělnění sil, dokáží si vybírat a zaměřit se na vybrané oblasti. Díky tomu jsou schopny vytvářet lepší hodnotu pro zákazníka.
- Protože mají přehled o tom, co se děje mimo ně, vnímají lépe vývoj a trendy ve svém oboru, znají lépe své zákazníky, konkurenty i své vlastní možnosti a limity.
- Protože svoji strategii rychleji a flexibilněji přizpůsobují změnám, lépe se jim daří vyhledávat nebo vytvářet nové možnosti pro rozvoj a inovace.
- Protože jsou vnitřně efektivnější, neplýtvají. Strategie jim pomáhá udržovat vnitřní řád.
- Protože pravidelně pracují s informacemi o svém výkonu, problémy řeší proaktivněji a rychleji reagují.
Služby v oblasti firemní strategie
V rámci firemní strategie/kontextu organizace je v nabídce firmy
Vstupní analýza
realizace podrobné analýzy potřebné pro vytvoření firemní strategie/kontextu organizace
Výběr a implementace
návrh výběru vhodné strategie/kontextu a způsobu implementace
Revize
revize stávající firemní strategie/kontextu organizace
Návrh případných změn
na základě revize návrh případných změn
ZKUŠENOSTI V OBLASTI FIREMNÍ STRATEGIE
Na základě mých dlouholetých zkušeností a velkému množství realizovaných auditů v různých společnostech mohu říci, že podceňovat význam firemní strategie/kontextu organizace je z dlouhodobého hlediska nebezpečnou záležitostí, negativně ovlivňující celou firmu a její výsledky.
V rámci tvorby firemní strategie nabízím rozsáhlé zkušenosti načerpané:
- v průběhu mého studia MBA
- při auditování řady firem, kdy se kontroluje hlavně kontext organizace, ale i vazba implementovaných procesů/systémů na strategii firmy
- při transferu korporátních standardů u významných nadnárodních firem (např. Bosch, Honeywell či Knorr-Bremse)
- při definici hlavní firemní strategie (ve firmě Moravia-IT)
- při definici lokálních verzí strategií, navazujících na centrální strategie v nadnárodních firmách, kde jsem pracoval
Kontext organizace jsem nejen vytvářel, ale i mnohokrát auditoval. Nabízím tak dostatek znalostí a praktických zkušeností. V rámci spolupráce s Českou společností pro jakost jsem se podílel i na přípravě podkladů pro školení „Kontext organizace“.
Reference
Pana Davida Halámka považuji za schopného manažera s velmi vysokou úrovni znalostí v oblasti Quality a HSE. Je to odborník na slovo vzatý, který se dokáže orientovat na přidanou hodnotu své práce, má rovněž velmi dobré znalosti a zkušenosti v oblasti projektového řízení, je schopen aplikovat vhodné pragmatické postupy a v situaci potřeby nalezení optimálního řešení problému postupuje velmi systematicky.
— Ing. Dětřich Robenek
General Manager, Bosch Rexroth, spol. s r.o.David Halámek pomáhal naší firmě GeneProof a.s. v úvodní části přípravy zavádění systému QMS (Quality Management System) podle normy ISO 9001 a ISO 13485. Dané problematice velice dobře rozuměl. Z jednoduchých věcí nedělal složité. Dokázal se zaměřit na přidanou hodnotu a potřeby naší společnosti.
— RNDr. Miloš Dendis
Chief Research Officer, GeneProof a.s.Mr. David Halámek has demonstrated the very good knowledge needed to support such a large project. The internal and external participants of this project rated Mr. David Halámek as a very flexible, independent and consistent project manager. I also appreciated his very good knowledge of German, his proactivity and his ability to take over the responsibility.
— Dr. Gerhard Müller-Spanka
Interim Manager, Manager and Consultant, Company MSPPLUSKontakt
David Halámek – profesionál s mnohaletou praxí ve všech oblastech procesního managementu. Nabízím rozsáhlé zkušenosti v oblasti QMS, EMS, BOZP/OHSAS.